Nederlandse wijnen: ook commercieel steeds vaker succesvol

Het produceren van wijn is niets nieuws in Nederland. In het zuiden van ons land verbouwden de Romeinen al druiven en maakten daar wijn van – de hellingen in Limburg en Gelderland waren hier heel geschikt voor. In de middeleeuwen werd het maken van wijn verdrongen door het brouwen van bier. De daaropvolgende koude periode maakte het steeds lastiger druiven te verbouwen. De 80-jarige Oorlog en de veroveringen door Napoleon waren uiteindelijk de genadeklap voor de Nederlandse wijnbouw.

In de jaren 70 van de vorige eeuw ontstond er opnieuw interesse in het verbouwen van wijnen in Nederland. Zowel liefhebbers van wijnen als ondernemende zakenlieden verdiepten zich in de mogelijkheden die ons land wat wijnbouw betreft te bieden heeft. De opmars van de wijnboeren was opmerkelijk: in relatief korte tijd groeide het aantal wijnboeren enorm. Op dit moment telt Nederland meer dan 165 commerciële wijngaarden. Wat begon als een hobby groeide voor veel wijngaardeniers uit tot een winstgevend bedrijf. Een op maat gemaakt CRM-systeem (de CRM betekenis is Customer Relationship Management) bewijst daarbij zijn toegevoegde waarde.

Een groeiende bedrijfstak

Voor de toename van het aantal wijngaarden in Nederland zijn verschillende oorzaken aan te wijzen. Nieuwe druivenrassen voor zowel witte als rode wijn kunnen ook in koudere streken verbouwd worden. Ook oudere rassen hebben het door de opschuivende klimaatgrens hier tegenwoordig beter naar hun zin. Voor de ondernemer is het gemakkelijker een bedrijf te runnen door allerlei moderne technologieën. Niet alleen op praktisch gebied wordt hem hierdoor veel werk uit handen genomen, ook zakelijk gezien gaat dat makkelijker dan vroeger. Met een systeem van CRM betekenis Customer Relationship Management is de administratie altijd eenvoudig bij te houden.

Ook de toegenomen vraag naar streekproducten speelt een rol in de groei van de wijnbouw in ons land. Meer en meer zijn consumenten en producenten zich bewust van hun invloed op de natuur en het milieu. Waarom iets van ver laten komen als we kunnen proberen dat dicht bij huis te maken en te kopen? Een biologisch geteeld en gemaakt product, afkomstig uit de eigen streek, is gewild bij veel klanten. Dat geldt zeker voor een luxe kwaliteitsproduct als een lekkere wijn.

Een winstgevend bedrijf

Voor sommige wijnboeren is het maken van wijn niet hun belangrijkste inkomstenbron. Zakelijk gezien richten zijn hun pijlen op andere manieren om geld te verdienen. Sommigen bieden mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een plek om zinvol werk te doen. Anderen verzorgen rondleidingen, proeverijen en cursussen in het maken van wijn. Ook het verhuren van vakantieappartementen voor agrotoerisme gebeurt steeds vaker. Welke activiteiten een wijnboer ook onderneemt, een CRM betekenis-systeem helpt hem om van zijn bedrijf een succes te maken.