De wijnmakelaar

De primaire taak van een wijnmakelaar is de rol opnemen van contactpersoon tussen mensen die wijn willen kopen en mensen die wijn willen verkopen. Hier komt veel meer bij kijken dan makkelijk een kantoorruimte huren en van achter je bureau de twee partijen met elkaar in contact brengen.

Taken van een wijnmakelaar

Er zijn makelaars die hun aandacht exclusief richten op één partij. Dit betreft meestal een wijnwinkel of een producent van wijn. Je positie als wijnmakelaar betekent meestal dat je je vooral bezighoudt met het onderhandelen over prijzen en verkoopvoorwaarden. Andere makelaars spreiden hun bezigheden meer over verschillende klanten. Als wijnmakelaar is je uiteindelijke doel een succesvolle verkoop voor elkaar te krijgen tussen wijnmakerijen, groot- en detailhandelaren en natuurlijk de individuele consumenten.

Je eigen wijnmakelaarskantoor

Wanneer je zelf als wijnmakelaar wil beginnen, moet je natuurlijk eerst een kantoorruimte huren. Hoewel de wijnindustrie zelf een stuk complexer is dan simpelweg wijn maken en verkopen, ben jij als makelaar vooral bezig met het opstellen van wijnverkoopcontracten en met het onderhandelen met de verschillende partijen: professionele kopers, verkopers en eventueel ook marketingagenten. Omdat je vaak verantwoordelijk bent voor het aanbevelen van verschillende wijnen is het handig als je zelf ook een diepgaande kennis hebt van wijnen. Je hoeft echter niet zelf al deze wijnen te brouwen of op voorraad te hebben. Dus wanneer je op zoek gaat om een kantoorruimte te huren, kun je je vooral op de locatie richten. Het is handig om je in de buurt te vestigen van producenten of klanten, maar dit is zeker niet noodzakelijk.

Veldwerk

Je krijgt als wijnmakelaar ook zeker te maken met het nodige veldwerk. Wijngaarden zijn vaste klanten die wijnmakelaars inhuren. Als wijnmakelaar is het zeker handig om zo’n wijngaard persoonlijk te bezoeken. De wijngaard wil jouw hulp om hun wijn aan de man te brengen. Als makelaar wil je dus graag weten hoe de wijn smaakt en ga je met de verkoopvertegenwoordiger van de wijnmakerij in gesprek om een overeenkomst te sluiten over hoeveelheden. Daarna ga je op zoek naar restaurants die deze wijn op de lijst willen zetten, maar ook winkels en soortgelijke commerciële bedrijven.

Wijn verkopen

Het is echt niet zo makkelijk als het lijkt; als je wijn verkoopt krijg je te maken met specifieke wijnkopers die in dienst zijn van commerciële verkooppunten. Zij hebben de taak gekregen om de officiële wijnselectie op te stellen en het kan behoorlijk wat overredingskracht vragen om hen van mening te doen veranderen en een nieuwe wijn aan de selectie toe te voegen. Daarom moet je als wijnmakelaar een doortastende persoonlijkheid hebben met een verkoopgerichte instelling.

Als makelaar zal je ook af en toe een privéproeverij organiseren of misschien zelfs wel een promotie wijntocht. Voor de verkoop is het soms nodig om een proefzending te regelen. Je doet al het mogelijke om toch maar een verkoopovereenkomst af te sluiten. Voor de kosten draai je als makelaar initieel zelf op, maar daar staat tegenover dat deze uitgaven later hoogstwaarschijnlijk zullen leiden tot een aanzienlijke commissie.